Prvé kroky – čo áno a čo nie?
Prvé kroky sú dôležité obdobie ako pre dieťatko, tak aj pre rodičov. Rodičia dostávajú mnoho odporúčaní, z ktorých sú ešte viac zmätení. Pripravila som pre vás tento prehľad, ktorý bližšie popisuje, čomu sa vyhnúť a čo naopak podporiť pre zdravý vývoj nôh, ktorý vznikol v spolupráci s fyzioterapeutkou Editkou Vlkovičovou. Pôsobí spolu s kolegyňami v Trnave, v poradenskom a pohybovom centre Fyziomama. Prečítajte si tiež, aké topánočky na prvé kroky sú vhodné.
Doma naboso vs. papučky
Chôdza naboso umožní dieťatku vnímať receptormi na chodidlách množstvo podnetov – štruktúru, teplotu povrchu, vníma aj svoju polohu v rámci priestoru. Nožičky a zvyšok tela reaguje na tieto podnety, svaly sú aktívne. Prečítajte si viac o vnímaní povrchu. Deti striedajú štvornožkovanie s obchádzaním nábytku, postupne štvornožkovanie zanechávajú a nasledujú prvé kroky. To môže trvať kratší aj dlhší čas. Deti sú neustále v pohybe. A práve v tejto ich aktivite, ak sú naboso, dostávajú podnety a nôžky prirodzene pracujú. Papučky naopak bránia vnímaniu podnetov, obmedzujú nôžky a nútia ich vykrúcať von/dnu, aby dieťa mohlo vôbec daný pohyb vykonať. Napomáhajú k budovaniu nesprávnych pohybových stereotypov. Typický je napr. sed do W, kde sú nožičky vytočené von. Pozrite si aj porovnanie RAK papučiek s tvarom detských nôh.
Prirodzený vývoj vs. vodenie za ruky, chodítka
Deti majú prirodzený cieľ naučiť sa chodiť, v rámci svojich možností sa presúvajú najskôr po štyroch. Postupne rozvíjajú koordináciu, rovnováhu a ďalšie schopnosti až k prvým krokom a následnej samostatnej chôdzi. Vodenie za ruky a chodítka/tlačítka oberajú deti o štvornožkovanie (veľmi dôležitú fázu) a prirodzený vývoj. Namiesto prirodzenej chôdze dochádza k náklonu a prekladaniu nôh, je ťažisko posunuté – zadoček je vzadu a ruky vpredu, nôžky sú vbočené do X. Dieťa nemá schopnosť koordinovať, udržiavať rovnováhu. Spolieha sa na pomôcky a má problém pustiť sa chodiť v priestore samé. Vodením za ruky je myslené, keď dieťa za ruky visí, resp. ruky má nad hlavou (fotka nižšie). Podanie pomocnej ruky pri prekonávaní prekážky do úrovne jeho ramena/pásu, je v poriadku. Aj tu ale platí, menej je viac.
Dostatok podnetov vs. málo podnetov
K nadobudnutiu väčšej istoty pomôže nechať dieťatko naholo. Vníma povrch, okolie, získava podnety. Podnety zabezpečíte ozvláštnením podlahy – na to slúžia rôzne stimulačné prvky.
Prvé kroky – barefoot vs. klasické topánky
O prvých topánočkách je vhodné uvažovať až pri samostatnej chôdzi v priestore, keď dieťatko vie korigovať svoj pohyb. Čím neskôr dáme na nôžky topánočky, tým lepšie. Tvrdé topánky s podpätkom a s pevnou pätou obmedzujú nohy, stláčajú prsty, menia ťažisko, bránia vnímaniu podnetov, reagovaniu na nerovnosti.
barefoot obuv rešpektuje tvar nôh
Môžete si aj vonku všimnúť, že detičky v takýchto topánkach chodia ako roboti, nahnú sa dopredu a plieskajú nožičkami alebo len cupkajú po špičkách kým nepríde pád. Majú problém zvládnuť prekážky (napr. obrubník), koordinovať pohyby a rýchlosť, potkýnajú sa o topánky…Naproti tomu, capačky alebo barefoot topánočky určené pre chodcov začiatočníkov toto všetko dovoľujú. Barefoot topánky plnia ochrannú funkciu, neobmedzujú nohy ale nohám sa ľahko prispôsobia. Často sa rieši či je vhodná barefoot obuv keď má dieťa vpadnuté členky. Valgózne členky sú do istej miery fyziologické, najmä pri menších deťoch. Problémy nôh patria do rúk fyzioterapeuta, ktorý nájde príčinu problému, nastaví individuálne cvičenie a terapiu. Pri vpadnutých členkoch sa niekedy odporúča barefoot obuv s pevnejšou pätou, čo nie je prekážkou. Viac o vpadnutých členkoch.
Prečítajte si tiež ako vybrať a kde kúpiť barefoot topánky, s výberom tých pravých vám viem pomôcť aj v rámci poradenstva.
Na záver
Verím, že vám tento prehľad pomohol zorientovať sa 🙂 Pokiaľ máte akékoľvek pochybnosti, neváhajte sa obrátiť na odborníka, môžete kontaktovať aj priamo Editku z Fyziomamy, ktorá vidí aj do témy barefoot obuvi. Radšej sa opýtať a uistiť, že vývoj je v poriadku, ako prísť neskoro, kedy môže byť už náročnejšie riešiť vzniknuté problémy.